lördag 28 augusti 2010

Jobb i USA.

Sitter och läser på forum om jobb i USA och om hur det är att jobba i USA eftersom det är min "dröm" att flytta dit och jobba. På de olika forumen så står det olika svar/saker, vissa säger att det är ganska svårt att skaffa jobb i USA och att det inte är som här i sverige, i usa så måste du ha dig en utbildning, en massa vilja, inte vara på latsidan, vara aktiv osv... och om du vill ha lite bättre jobb så måste du ha bra kontakter i usa för att lyckas, medans vissa andra säger att du kan klara dig i usa till 100% och att det inte är som andra säger typ, krävande.
Jag läste ett inlägg från en tjej? tror jag det var som hade bott och jobbat i 5år i USA, hon hade jobbat med mindre jobb och sa att det inte vad något problem för henne alls att skaffa jobb, men hon hade jobbat på en bensinmack, styckat djur på ett slakteri, jobbat på en bar,tvättat bilar och lite annat och på sidan om så fixade hon partyn... hon tyckte att hon lyckades bättre i USA än vad hon gjorde i sverige, hon hade även vart i spanien och Norge och jobbat men nu var hon på väg tillbaka till USA för hon trivdes bättre där.
Hon hade skrivit en "typisk"lista på hur man lyckas i USA, här kommer den:

Var alltid: vänlig, ödmjuk, positiv, glad, trevlig, le mot andra, var hjälpsam, var social.....social kompetens prioriteras hårt, var måttlig, drick aldrig alkohol på jobbet och aldrig före du träffar dina kompisar på stamstället på kvällen, skryt aldrig om Sverige, lär dig uppmuntra andra, säg alltid något gott om andra när de gjort sig förtjänta av det, bli aldrig så full att du blir svår att diskutera med, säg alltid please, tacka alltid, ge beröm till andra, visa att du är reko och ärlig, visa alla människor stor respekt oavsett hudfärg och ras. Tro gärna på Gud och om inte du nu ändå kan tänka dig att tro på Gud så så gör ändå sällskap med någon du känner till kyrkan om du blir inbjuden.

Vad jag tycker det verkar som så ska man alltså vara en som fjäskar och smörar för allt och alla?
Fast ska jag vara ärlig så tror jag att det är det som går hem, jag menar vem vill anställa en person som är lat,otrevlig,kaxig? Det vill nog ingen!
Men men, får väl se ifall jag kommer iväg till USA efter skolan är slut, som jag hoppas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar